login wang

Sabtu, 21 Disember 2013

Kenali Vitamin B Complex

Kali ni kita bercerita pula mengenai Vitamin B Complex. Vitamin ni adalah jenis Vitamin yang larut dalam air. Ingat ya, hanya ada 2 jenis Vitamin larut dalam air, iaitu Vitamin C dan Vitamin B. Vitamin B pula ada banyak jenis, termasuklah;
  1. thiamine (Vitamin B1),
  2. riboflavin (Vitamin B2),
  3. niacin (Vitamin B3),
  4. pantothenic acid (Vitamin B5),
  5. pyridoxine (Vitamin B6),
  6. biotin,
  7. asid folik dan
  8. cobalamins (Vitamin B12).
8 jenis kesemuanya. Kumpulan Vitamin B inilah jenis Vitamin yang pertama kali dijumpai pada tahun 1905 oleh Dr William Flecther daripada ekstrak beras. Kemudian, penyelidik-penyelidik mendapati bahawa estrak-ekstrak beras ni mengandungi beberapa lagi jenis Vitamin B yang berbeza dan dikenali dengan nombor komponen yang berbeza.
Setiap komponen Vitamin B Complex mempunyai struktur yang unik juga berfungsi dengan unik dalam tubuh badan manusia. Unik di sini bermaksud mempunyai tugasan yang berbeza-beza, tiada yang sama. Kat bawah ni adalah jadual komponen Vitamin B Complex dan fungsinya.
 Komponen Vitamin B Complex dan Fungsinya
Vitamin B ComplexFungsinya
Vitamin B1 (thiamine), Vitamin B2 (riboflavin)Membantu badan menghasilkan tenaga dan mempengaruhi enzim badan yang bertindak untuk otot, saraf dan hati
Vitamin B3 (niacin)Memainkan peranan dalam penghasilan tenaga dalam sel badan. Membantu mengekalkan kulit, system saraf dan system penghadaman supaya dalam keadaan sihat.
Vitamin B5 (pantothenic)Membantu pertumbuhan dan perkembangan fungsi badan yang normal
Vitamin B6 (pyridoxine)Membantu badan menguraikan protein dan membantu mengekalkan kesihatan kulit, system saraf, dan system penghadaman.
Vitamin B7 (biotin)Membantu menguraikan protein dan karbohidrat dan membantu badan menghasilkan hormon.
Vitamin B9 (asid folik)Membantu pembentukan sel dalam badan dan mengekalkan DNA yang sihat. Ia penting dalam penghasilan sel darah merah.
Vitamin B12 (cobalamin)Penting untuk perkembangan dan pertumbuhan badan. Ia juga memainkan peranan dalam penghasilan sel darah, fungsi system saraf dan membantu badan menggunakan asid folik dan karbohidrat.
Kekurangan Vitamin B ni dalam badan boleh menyebabkan anemia, keletihan, kurang selera makan, sakit di bahagian abdomen, tekanan, kebas, dan menjadikan badan kurang kebal kepada kanser. Oleh sebab itu, pengambilan Vitamin B dengan dosage yang tinggi adalah teramat di sarankan untuk mana-mana pesakit kanser. Dah banyak pun hasil kajian telahpun dijalankan untuk mengkaji kaitan antara pengambilan vitamin dengan pertumbuhan beberapa jenis kanser.
Harga Vitamin B Complex Shaklee
Ramai yang komplen kata Vitamin Shaklee ni mahal berbanding Vitamin B Complex di pasaran. Mari kita bandingkan. Retail harga bagi Vitamin B Complex Shaklee adalah RM 52.00 sen untuk sebotol yang mengandungi 120 biji.  Maka sebiji untuk sehari bermaksud hanya RM0.43 sen sebiji, dan sebotol boleh tahan sehingga 4 bulan lamanya. Anda kata mahal? Jenama lain di pasaran contohnya (tak perlu kot sebut di sini), RM25 untuk 30 biji Vitamin B-complex bersamaan dengan RM 0.83 sen. So kalau untuk 4 bulan, anda terpaksa membayar sehingga RM 100.00. Mahal tu sayang. Pergi ke farmasi sendiri dan bandingkan harganya ya? Kalau rasa Shaklee murah, anda boleh hubungi saya di sini. Nak lagi murah lagi? Hubungi saya di sini. Hehe.
Jadual Pengambilan Vitamin B Complex dan Cara Makan
1 biji sehari selepas makan
Masa terbaik makan Vitamin B Complex
Masa terbaik untuk mengambil makanan tambahan Vitamin B kompleks adalah pada masa yang anda rasa  paling mudah untuk anda. Ini supaya pengambilan makanan tambahan ini  menjadi satu tabiat biasa setiap hari. Paling-paling bermanfaat ialah apabila ianya diambil pada masa yang hampir sama setiap hari.
Anyway, consult dietician anda, dan dapat kan khidmat pakar sekiranya terdapat kekeliruan dalam pengambilan-pengambilan Vitamin ni.
Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi, saya adalah wakil pengedar sah anda. Sebarang pertanyaan boleh dibuat dengan menghubungi saya di talian berikut:
 >
Nama: Farah Hanim; ID Shaklee: 1079500; Emel: jaw_fa@yahoo.com;
Phone: 019-9001866

Tiada ulasan:

Catat Ulasan